Hummus med cashewnötter ~ Utan tahini

dsc_3009.jpg

Inlägget är i samarbete med Smiling.
 

Om någon frågar mig om jag är allergisk mot något har jag hela livet svarat nej.

Saken är den att de är jag inte men jag har ända sedan jag var liten undvikit att äta kiwi, då jag tyckte det kliades i halsen. Kanske jag borde testa att äta det nu igen för jag misstänker att jag inte smakat det på flera år.

Saker som jag på senare år upptäckt att jag är lite överkänslig mot är vissa fröer.

Pumpa, sesam och vallmofrö. Jag tycker det är så konstigt då jag äter andra frön och tål alla sorters nötter.

Så vegan som jag nu har blivit så gör jag gärna min egna hummus då orginal recept på hummus innehåller tahini, vilket är sesampasta. Det fungerar bra att göra på cashewnötter.

Vill du tillsätta olja i hummusen för extra krämighet så går det givetvis bra!

Hummus passar som dipp, men jag själv föredrar att ha den på mackan. :)

 

 

Hummus med cashewnötter

1 liten påse smiling naturella cashewnötter
150g kokta kikärtor
Saft av ½ citron
Vatten/Olja
Salt och peppar


Smaksätt med t.ex.

Färsk vitlök
Soltorkade tomater
Grillade paprikor
Färska örter
Chilli

 

 

 

Gör så här

1. Lägg cashewnötterna i en skål och tillsätt kallt vatten så de nötterna täcks ordentligt. Blötlägg gärna under natten, annars i minst 4 timmar. När nötterna är blötlagda, häll av vattnet.

2. Mixa nötterna med citronjuicen. Tillsätt eventuellt lite vatten eller olja och mixa till det är någorlunda slätt.

3. Tillsätt kikärtorna och mixa. Tillsätt själv den mängd vatten eller olja som du föredrar.

Föredrar du en fast hummus tillsätt inte mycket vätska, föredrar du en lös hummus, tillsätt vätska till du är nöjd. Nu kan du smaksätta som du vill. Smaka eventuellt av med salt och peppar.

dsc_2987.jpg

Vill du se mer vegogott från mig?

Följ mig då gärna på Instagram, Facebook, Youtube Pinterest & Bloglovin

/ Madeleine